الخميس , 28 مارس 2024
الرئيس السيسى

رسائل الرئيس السيسي للمصريين لعبور أزمة كورونا بسلام

= 2330

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي عدة رسائل مهمة للشعب المصري، من أجل عبور أزمة انتشار فيروس كورونا في العالم بسلام..وذلك كالتالي:

– أتقدم للقطاع الطبي في مصر بكل التحية والتقدير والشكر. تخوضون معركة مثل الحرب .. أنتم تخوضون حربًا كبرى.

– مش بنخبى عليكم أى شيئ يخص فيروس كورونا.

– انا مش عايز اخوفكم بس بقول للمصريين عايزين نعدي ال14 يوم الي جايين بأقل خساير عشان إن شاء الله نبقي عدينا مرحلة مهمه ونعبر الفترة دي.

– ماخبيناش عليكم حاجة من أول الأزمة ورغم ذلك بيتم التشكيك برده. طب هنخبي عليكم ليه؟ هل الأمر قاصر على مصر فقط؟ لا ده في الدنيا كلها وأثاره على الدنيا كلها. احنا مش استثناء. نتعامل بشفافية كاملة. مستكترين إن ربنا حتى الآن محافظ علينا؟ وبالأخذ بالأسباب العلمية اللي بنعملها.

– مش عايزين ننسى إن التشكيك جزء من استراتيجيتهم ومنذ 80 عاما وليس فقط منذ ظهور الأزمة. هنفضل طول ما احنا عايشين معاهم بيشككوا فينا. نتعامل بكل شفافية وخلينا نقعد أسبوعين كمان بمزيد من الالتزام والمسؤولية والانضباط. عايزين نلتزم علشان نخلي الأرقام متزيدش، أسبوعين بس كمان.

– معندناش أي مشكلة في السلع فبلاش الناس تشتري بزيادة ولا تخزن السلع وتزود العبء على نفسها

– أشكر كل قطاعات الدولة التي تعمل على مدار الساعة وأشكر القوات المسلحة والشرطة المدنية وأشكر الإعلام الذي يقوم بدور رائع بصراحة. الأمر لم ينته حتى الآن.

– لما قولت اننا خصصنا 100 مليار جنيه لازمة كورونا لقيتهم بيقولوا هتجبوهم منين ؟ “هو احنا قليلين ولا ايه” .. ولولا خطة الإصلاح الاقتصادي ما صمدنا الآن.

– بنتمنى نخرج من الأزمة بأقل الأضرار. الضرر مش اقتصادي بس لا، الأهالي غالية علينا. منحبش أبدا أن أهلننا كالتزام انساني وأخلاقي وديني كمان أنهم يتضرروا. ساعدونا بصمودكم وإصراركم. عايزين نعدى الـ 14 يوما اللي جايين بأقل الأضرار. لو قدرنا نعمل كده يبقى بدأنا نعبر مرحلة صعبة.

– ساعدونا يا مصريين، عايزين مزيد من الالتزام والانضباط الاسبوعين دول عشان انتشار فيروس كورونا ميبقاش كبير في مصر.. عملنا اجراءات عشان نقلل حجم الاختلاط بين الناس.. احنا ١٠٠ مليون وبالتالي لازم ناخد بالنا اكتر من كدة..

شاهد أيضاً

وزارة التموين: غدا آخر أيام الأوكازيون الشتوى 2024

عدد المشاهدات = 11177 تستمر وزارة التموين والتجارة الداخلية العمل بـ الاوكازيون الشتوي 2024 حتى …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.