الثلاثاء , 16 يوليو 2019
الرئيسية / بقلمي / داليا جمال تكتب: تُبنا إلي الله !!

داليا جمال تكتب: تُبنا إلي الله !!

= 634

‎بيقولك تامر حسني بيجهز لحفلة تانية في السعودية؟ .. ‎بتقولوا مين يا ولاد ؟ تامر حسني .. ‎طيب وهو كان في حفلة أولي علشان تبقي فيه تانية؟ .. ‎أيوه.. طبعا كانت مباشرة قبل حفلة الفنانه ماريا كاري، وهي ماريا كاري عملت حفلة هناك؟ .. ‎أيوه يافندم، وبعدها كان الفنان عمرو دياب..

‎يا جماعة مش الأغاني كانت حرام.. والمشايخ أفتوا بعدم جوازها؟

‎ لا يافندم ما هم نفس الشيوخ اللي قالوا إنها حرام.. رجعوا وقالوا ان الأغاني حلال حلال! .. ‎طيب وياتري بقية الفتاوي من عينة ان النساء ناقصات عقل ودين فلا يجوز تعليمهن؟ والمرأة عورة فلا تسير في وسط الطريق، ولا تصافح الرجال، وإذا تعطرت فهي زانية؟ .. ‎وبالنسبة لموضوع جواز أكل لحم الجن وطبخه لما نمسكه؟

‎وسيأتي يوم وتتراجعون عن الفتوى الأخطر بتحريم وضع صور ميكي وبطوط في غرف نوم الاطفال.

‎وستعلنون توبتكم عن تكفير كل من يقول إن الأرض كروية تدور حول الشمس.. ألستم أنتم من أقررتم وجوب تحطيم آثار السابقين ومحو التاريخ لأنها أصنام وأوثان تجلب الشرك بالله، ورجس من عمل الشيطان، فهل ستعودون يوما عن هذه الفتاوي كما عدتم عما قبلها؟!

‎طيب نعمل إيه لآلاف الشباب الذين تركوا اعمالهم في البنوك والطب والهندسة ليذهبوا للجهاد وقتل إخوانهم في الدين طبقا لفتاويكم؟ وهتقولوا أيه للشباب اللي انفصلوا عن الدنيا وعن المجتمع وسارحين يبيعوا سبح وسواك في الإشارت نتيجة تنفيذ تعليماتكم وفتاويكم؟ وماذا عن شركاء الوطن أهل الكتاب من المسيحيين الذين أخرجتموهم من ديارهم ومنعتموهم من عبادة الله في كنائسهم؟

‎أجب يا مولانا ؟ هتقول إيه لكل الناس دي يا شيخنا، بعد ما سودت عيشتهم وحولت حياتهم لجحيم؟ وافتيت انت وغيرك بفتاوي ما أنزل الله بها من سلطان؟ والنهارده تراجعت عن كل ما افتيت به.. وأصبحت فتاويك »ميكس»‬ كل شئ والعكس!!

‎لامؤاخذة يا بنتي لقد بلغت من لدني عذرا.. و‎عفا الله عما سلف… يا بنتي… تبنا إلي الله.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

%d مدونون معجبون بهذه: