الخميس , 25 يونيو 2026

“مش كل إيد مرفوعة مقبولة”… من خواطر د. سهير عمارة

= 13608

يا اللي واقف على عرفه وبتبكي
فاكر دموعك هتعدّي؟
طب قبل ما تقول يا رب اغفرلي
قولّي ظلمت كام واحد قبلي؟

يا رافع إيدك للسما
والقلب مليان أذى
دعوة المظلوم سابقاك
ومكتوبة عند اللي ما بينساش ولا سطر ولا كلمة انقالت خَفا

فاكر إن الزحمة تغفر؟
وإن الصوت العالي يتسمع؟
طب واللي سهران من وجعك
مين له غير رب يسمع؟

أكلت حق وسميتُه شطارة
وكسرت قلب وقلت عادي
طب لما تقف قدام ربك
هتقول إيه؟ كنت بهزر يا هادي؟

يا اللي بتقول يا رب ارحمني
وانت قاسي على خلقه
رحمة ربنا مش كلمة
دي ميزان… والعدل خلقه

دعوة المظلوم مش بتتأخر
حتى لو سكت وقال معلش
ربك شايف كسرة عينه
وسامع آهاته اللي محدش حسّ

يا رافع إيدك فوق
راجع نفسك قبل الدعوة
أصل السما مش بس سامعة صوتك
دي شايفة نيتك… وحافظة القسوة

راجع نفسك قبل ما يفوت
قبل ما تقف عند الميزان
يوم الكل يشهد عليك
وكل جارحة تقول كان

الحق بيرجع لو بعد حين
ولو مفيش في الدنيا قصاص
في يوم حساب ما فيش مهروب
والعدل واقف للناس

مفيش غير الحق اللي يِتْقَل
هو ده ميزان ربنا
واللي ظلم مهما طال
راجع له حق المظلوم هنا

ده يوم بيكشف كل حاجة
والحق بيرجع… مهما انت ناسيه

عن admin

شاهد أيضاً

“أكتب إليك”…قصيدة للشاعرة مروة محمد

عدد المشاهدات = 6219    جاء الضياء ففتحت شرفاتي باسمي معانٍ القيت كلماتي اكتب إليك …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *