الأربعاء , 21 أكتوبر 2020
الرئيسية / نفسي / كبسولات مهدئة…(الشخصية الانطوائية)…تكتبها رشا صيرة

كبسولات مهدئة…(الشخصية الانطوائية)…تكتبها رشا صيرة

= 2741

“ابتعادنا عن البشر لا يعنى كرهاً أو تغيراً ، العزلة وطن للأرواح المتعبة” ( إرنست هيمنجورى).

اختيار الشخص للوحدة ورغبته فى التخلص من كل اللى حواليه من أشخاص وأكتفاءه بذاته بعيد عن أفكار ورغبات وآراء الآخرين ورفضه لمقابلة الناس أو التواصل معهم أو الاتصال بهم أو الأختلاط بمشاعرهم وتعامله مع كل المواقف اللى بتواجهه بنفسه بيخليه يدخل فى عزلة بأختياره …وأوقات دخوله للعزلة بيكون له أسباب بتنقله من الانعزال الجزئى إلى الانعزال الكلى لمروره بأسباب تربوية أو بيئية أو هواجس أو تعرضه لأشياء معينة فى حياته بتكون سبب مباشر فى إصابته بمرض العزلة..

( العزلة زاوية صغيرة يقف فيها المرء أمام عقله) دستويفسكى.

أسباب العزلة:

– أسباب تربوية …من أسلوب تربية الوالدين للأبناء عن طريق التخويف والتعنيف فى حالة أختلاطهم بأطفال بمحيط بيئتهم .
– أسباب هاجسية….من طريقة تفكير الشخص أنه دائماً على صواب والأخرين على خطأ وتحويله لهذا الهاجس إلى مبدأ فى التعامل وان مشاركته الأخرين فى رأى ما أو موضوع ما مش مستحب بالنسبه له فيخليه انه يفضل عدم الأختلاط بهم نهائياً.
– أسباب عمرية ….تغيرات فسيولوجية لدى المراهقين بتدفعهم عن عدم التواصل مع الآخرين ، فهى مرحلة ممكن يتغلب عليه الوسواس القهرى فى تقييم الأمور والاحتياجات وأوضاعه النفسية والإجتماعية والاسرية بشكل عام .
– أسباب نفسية ….القلق والتوتر بيدفع كتير من الأشخاص للأنطواء والوحدة والعزلة ، ومن كتر القلق اللى بيشغله بيفضل اعتزال اللى حواليه ليتفادى زيادة القلق اللى بيعانى منه !

فى أسباب للعزلة بتحصل فجأة ( لفقدان شخص عزيز – صدمة مفاجئة- تقلب مزاج – رسوب فى الدراسة – ترك وظيفة أو خسارة مبلغ مالى – خوف من الرفض- توقعات سلبية )

وفى أوقات كتير بيلجأ الشخص للوحدة والصمت وبيحبهم لانه نشأ على وجود حواجز إجتماعية لتفاوت الطبقات أو حواجز ثقافية لأختلاف اللغة أو حواجز جغرافية لبعد المكان أو حواجز عائلية بسبب التجاهل.
الحاجز الإجتماعى …

بعض الأشخاص بيعانوا من الحساسية المفرطة من نظرة الآخرين لهم بنظرة تعالى أو دونية مادية و تبريرهم ان الجانب الاجتماعى هو حاجز التواصل بينهم وبين غيرهم .

الحاجز الثقافى…
لغة الحوار والتعليم ودرجة الثقافة بتأثر بشكل مباشر على طريقة التواصل الفكرى مع الأخرين وأختلاف اللغة فى أحيان كتير بيكون حاجز فى عملية الأتصال والتواصل …وعلشان كده كتير بيفضل انه يختار العزلة للهروب من الأحراج اللى ممكن يقع فيه فى تعامله مع المختلفين عن لغته وعدم قدرته على تعلم لغتهم .

الحاجز الجغرافى…
كل ما بعدت المسافات عن الأهل والأقارب والأصدقاء بيخلق فتور فى المشاعر ومع صعوبة الوصول للى بنحبهم بسبب بعد المكان بيجعل الشخص يستسلم لفخ الوحدة والانعزال .

الحاجز العائلى….
أحياناً نشاة الشخص فى عائلة بتتجاهله وبتقلل من قدراته وبتقوم بتوبيخه الدائم ومش بيهتموا بمواهبه ودوره بيكون مهمش بين أخواته بيخليه يلجأ إلى الهروب إلى العزلة والصمت .

الحاجز الشكلى …
إصابة الشخص بتشوهات أو أعاقته وبالذات لو كانت من صغره بتخليه يختار العزلة لو كانوا دايماً بيتنمروا عليه بسبب أعاقته.

“الشخص السوى يعانى من العزلة فى المجتمع غير السوى، وقد يؤدى عجزه عن التواصل إلى إمراضه نفسياً، فالمجتمع المريض لا يتسامح مع الأصحاء” (إريك فروم).

الإنطوائى…. اللى بيلجأ للعزلة والأنطواء فى حياته بيصاب ببرود مشاعره وانحسار عواطفه ( المحبةو الشفقة والعطف) حتى مع الأهل والاولاد ، وكمان بيصاب ببرود أنفعالاته النفسية ( الفرح والسرور والحزن والغضب والعداء) وعدم المبالاة بالمواقف اللى بتثير المشاعر.
الأنطوائى ….بيصبح شخص صعب التأثر بالانتقادات والتوبيخ والتشجيع والمدح والثناء ، وبيقل عنده التأثر بالنصح والارشاد والتوجيه مش بسبب العناد والرفض والتحدى ولكن لبرود مشاعره وضعف تأثيرها على التفكير والسلوك .
الأنطوائى……بيصاب بعدم القدرة على التعبير عن المشاعر الإنسانية( الأشتياق للأهل والأحباب )حتى بعد طول الفراق.
الأنطوائى…..بتضعف عنده المبادرة والتلقائية والتفاعل الإجتماعى والقيام بالمسؤوليات .
الأنطوائى…. بيغرق فى أحلام اليقظة لدرجة كبيرة فى مرحلة ما بعد المراهقة وبيفقد القدرة على تحديد أهدافه المستقبلية .

لو أنت شخص أنطوائى لازم تتعود تنصهر فى الدواير الإجتماعية ولكن من غير إلحاح من حد ويكون بأقتناع أن خروجك من عالمك الخاص هيكون علشان تكسب مهارات جديدة فى حياتك .

مجالات نجاح الشخصية الانطوائية :

مستوى الذكاء والقدرات العقلية بيختلف ويتفاوت…فمنهم بيكونوا أذكياء بارعون ومبدعون فى المجالات الفكرية البحته وبيختاروا أعمال وهوايات منفردة مثل الحاسب الآلى والالكترونيات ومنهم بيكون ذكاءه متوسط أو غير ذلك !
الشخص الأنطوائى مزعج للبعض فى الحب والبعض الأخر بيفضل الأنطوائى لحبه للهدوء…..
” يظن الناس ان العزلة تجعلك وحيداً ولكنى لا أعتقد ان هذا صحيح ؛؛
عندما تكون محاطاً بالأشخاص الخطأ فهو الأمر الأكثر وحدة فى العالم ” كيم كولبيرتسون.

شاهد أيضاً

كبسولات مهدئة…(خطوة لقدام)…تكتبها رشا صيرة

عدد المشاهدات = 746 كل وجع فى حياتك هو خطوة للتغيير …وده فى حالة إنك …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

%d مدونون معجبون بهذه: