الأحد , 16 يونيو 2024

داليا جمال تكتب: تفتكروا… هيحصل إيه!

= 3590

وهيحصل إيه لو الحكومة فاجأت المواطنين فى كل محافظات مصر بوقف عمليات إزالة الأشجار التى تتم على قدم وساق من جهات غير معلومة !!

وقررت إنشاء حدائق عامة مجانية فى كل مكان فى محافظات مصر كلها، فيها ملاعب للأطفال ومساحات خضراء وكراسى محترمة وسمحت للناس بزراعة أشجار الفاكهة أمام بيوتهم لنشر الخضرة والجمال وعملا بشعار .. اتحضر للأخضر الذى ترفعه الحكومة!!

وهيحصل إيه لو قررت الحكومة إنشاء حمامات عامة فى كل منطقة أو ميدان فى مصر احتراما لآدمية المواطن وتشجيعا للسياحة، وتحقيقا للحلم الذى طال انتظاره من كل الناس؟

وهيحصل إيه لو أن الحكومة ألزمت جهاز حماية المستهلك بأخذ شكاوى الناس مأخذ الجد وفرضت غرامات كبيرة على الشركات المخالفة سواء التى تبتز الجمهور أو تبيع سلعا مغشوشة أو تقدم للمشترين سلعا بخامات رديئة، على أن يطبق النظام على الجميع دون استثناء أى شركات!

وهيحصل إيه لو أن الحكومة قررت بالفعل اتخاذ خطوة جادة وحقيقية فى وقف تجاوزات التوكتوك، ومنعه من السير العشوائى فى شوارع مصر، واستبداله بمركبات محلية الصنع مرخصة بشكل رسمي، تعامل كسيارات الأجرة وتدفع ضرائب ورسوما ولها رخصة سير!!

وهيحصل إيه فعلا لو اشتغلت كل وزارة شغلها بهدف تحقيق صالح المواطن بالفعل، وليس لتقليب جيب المواطن وفرض رسوم وجباية على كل ورقة أو معاملة بداع وبدون، فى سبيل أن يشعر المواطن باحترام الحكومة له ويبادلها الاحترام !!

عارفين هيحصل إيه لو كل ده حصل…احتمال كبير الشعب يقع فى غرام الحكومة…. والأكيد أن المواطن هيحب بلده أكتر، وهيحس بانتماء وولاء للبلد التى حافظت على حقوقه ده بس لو حصل والحكومة عملت كل الكلام ده!!

——————-
* مدير تحرير أخبار اليوم.

شاهد أيضاً

داليا جمال تكتب: «الفقد» يطيح برؤساء شركات الكهرباء

عدد المشاهدات = 5993 شهدت الأيام الماضية حركة تغييرات سريعة وحاسمة فى شركات توزيع الكهرباء، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.