الأحد , 28 نوفمبر 2021
الرئيسية / خواطري (صفحه 131)

خواطري

أحمد شنب يكتب: واحد وعشرين..!

عدد المشاهدات = 1890 أصبح من المعلوم لدى الجميع من العامة والمثقفين، أن الجماعات الارهابية بمختلف أطيافها من الشرق الي أدني الغرب، هي صنيعة أجهزة أمنية غربية أو مخترقه من قبل بعض أجهزة المخابرات، أي أنها تعمل لحساب الغير بهدف تحقيق سياسات دول عظمي في فرض السيطرة والهيمنة علي العالم، …

أكمل القراءة »

حسام أبو العلا يكتب: أنت وحدك!

عدد المشاهدات = 960   لو كان في العمر بقية سأختارك لأكمل المشوار لأن قلبي بدونك سيعلن الانتحار.  لو خيرت بين لحظة بالقرب منك .. وعمري لاخترتك بدون تفكير لانك أغلى من عمري بكثير.  لو عدت من غربتي ملفوفا بأكفاني فاقطف وردة من ربيع عمرك وانثرها على قبري لتؤنس أحزاني. …

أكمل القراءة »

علياء شاكر تكتب: طنط حشرية وجواز الصالونات!

عدد المشاهدات = 1131   "مفيش بنت مش في حياتها طنط حشرية"، مقولة شهيرة قالتها الفنانة هند صبري في مسلسل "عايزة اتجوز". فعلا في حياة كل واحدة فينا شخص عايز يحدد مصيرك في اهم موضوع في حياتك، وهو "الجواز" او ما يسمى "جواز الصالونات". في ناس من رأيها ان جواز …

أكمل القراءة »

منة رامي تكتب: يا عاشقي!

عدد المشاهدات = 1002 يا أسطورة رجال عصرك يا رجل توجته على قلبي تسأل اي عاشقة انا؟ انا امرأه احبتك بلا قيود ،،، وامتلكتها انا امرأه تعشق نور القمر في عينيك انا التي تبحر بين امواج عشقك انا قلب يعشق قلبك انا روح تهوى روحك انا دمعك في عيونك انا …

أكمل القراءة »

يارا الهادي تكتب: الراجل اللي ملوش كرش!

عدد المشاهدات = 991 ايها الرجال ..انتوا مصدقين المثل اللي بيقول "الراجل اللي ملوش كرش كرش ميسواش قرش''!؟ انا ممكن اسامح اى راجل متجوز اهو طلع له كرش عشان بياكل زى البطه البلدى يعنى لكن تكون مثلا راجل رياضى أو شاب متنيل على عينك ومتزوجتش وعندك كرش زى الست الحامل …

أكمل القراءة »

أحمد شنب يكتب عن: منزلة الشهداء

عدد المشاهدات = 910 (ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون) صدق الله العظيم يخبر تعالى عن الشهداء بأنهم وإن قتلوا في هذه الدار فإن أرواحهم حية ترزق في دار القرار. ان للشهيد عند الله خصالا يغفر له من اول دفعة من دمه. يري …

أكمل القراءة »

منة رامى تكتب: آه يا دنيا !

عدد المشاهدات = 2421 مالك يادنيا علينا قاسية وحياتنا فيكي مش راسية ليه لافراحنا واحلامنا ناسية ليه علينا بكل قسوه دايسه حرام عليكى يا دنيا ارحمينا عمرك ما فرحتينا دايما تجرحينا ليه دايما تظلمينا وفي فرحنا تبكينا ليه في الهم ترمينا ومن اعز الناس تحرمينا آه يا دنيا العذاب والمرار …

أكمل القراءة »

حسام أبو العلا يكتب عن : معنى الحب

عدد المشاهدات = 1398 الحب.. هو الحضن الدافئ في ليالي البرد .. واليد الحانية التي تجفف الدموع في لحظات الحزن والألم .. والاحتواء في أوقات الانهزام والإنكسار ..       الحب ..  هو سميفونية المشاعر ولحن السعادة الذي يطرب القلب ويحلق به في السماء .. هو البلبل الذي يدندن …

أكمل القراءة »

ريم خيري شلبي تكتب: فيش الهوامش!

عدد المشاهدات = 1377 فايش الهوامش وعلق الكرانيش ولبس الواد عروسة والبنية عريس وزيف الصورة واشبع من التهييص مبقتش تفرق كتير شبعنا م التهجيص قلوبنا واتحرقت وشبابنا واتهانوا وكدبنا على روحنا لجل ولادنا تعيش يالله يا قوطة بقرش مخصوصة للتفعيص

أكمل القراءة »

حسام ابو العلا يكتب: سامحيني حبيبتي

عدد المشاهدات = 1842 ـ سامحينى حبيبتى, أعلم كم أنت غاضبة وحزينة ولكنك دائمًا صابرة تحملتى الكثير ومازلتى تتحملين, على مر السنين تعطى الحب والأمل بلا مقابل وتتجرعى من أقرب المقربين الغدر والخيانة. سامحينى حبيبتى, فأنا مغلول اليد ولا أستطيع أن أدافع عنك إلا بهذه الكلمات التى لا أملك سواها, …

أكمل القراءة »